
ปัญหาและแนวทางแก้ไขเสียงพูดภาษาอังกฤษของผู้เรียนคนไทยตามแนวสรีรสัทศาสตร์
THAI LEARNER PROBLEMS: GUIDELINES BASED ON ARTICULATORY PRONUNCIATION
โดย ปิยะวดี อภิชาตบุตร / By Piyavadee Apichatabutra
Damrong Journal, Vol 10, No.2, 2011
บทคัดย่อ:
การพูดเป็นวิธีการสื่อสารที่สำคัญของมนุษย์ และการสื่อสารให้มีประสิทธิภาพจำเป็นต้องใช้เสียงพูดที่ถูกต้องชัดเจน โดยเฉพาะอย่างยิ่งในการสื่อสารด้วยภาษาที่สองจำเป็นต้องใช้เสียงให้เหมือนหรือใกล้เคียงกับที่เจ้าของภาษาใช้ เพราเสียงที่เพี้ยนหรือไม่ถูกต้องอาจจะทำให้การสื่อสารผิดพลาดได้ ด้วยเหตุนี้ในการปรับแก้เสียงพูดภาษาอังกฤษที่ไม่ถูกต้องของผู้เรียนคนไทยจึงควรให้ความรู้เบื้องต้นด้านสรีรสัทศาสตร์แก่ผู้เรียนเพื่อช่วยให้เข้าใจหลักการเรื่องการออกเสียงและเข้าใจความแตกต่างของเสียงทีเป็นปัญหาได้ดีขึ้น ตลอดจนสามารถแก้ไขการออกเสียงที่ไม่ถูกต้องของตนเองได้ ประเด็นสำคัญตามแนวสรีรสัทศาสตร์ที่ผู้เรียนภาษาอังกฤษควรทราบได้แก่ (1) อวัยวะที่ใช้ในการออกเสียง (2) การออกเสียงพยัญชนะให้ถูกต้องตามเกณฑ์เรื่องตำแหน่งการออกเสียง ลักษณะการออกเสียง และลักษณะของเส้นเสียง (3) การออกเสียงสระให้ถูกต้องตามเกณฑ์เรื่องตำแหน่งของลิ้นและริมฝีปาก (4) การใช้เสียงลักษณะอื่นๆ ร่วมกับเสียงพยัญชนะและสระในภาษาอังกฤษ และ (5) การกลืนเสียงของคำยืมจากภาษาอังกฤษที่มีใช้อยู่ในภาษาไทย นอกจากนี้ควรพัฒนาแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษของผู้เรียนไปพร้อมกับการในหลักการของการออกเสียงที่ถูกต้องอีกด้วย
ABSTRACT:
Speaking has always been an important means of human communication. To communicate successfully, it is necessary to use accurate speech sounds. Second language communication requires accurate speech sounds as well because a speaker’s mispronunciation can easily change the messages they are conveying. To improve Thai learners’ English pronunciation, it is therefore necessary to provide them with some background in articulatory phonetics. This will give them basic guidelines in articulation which will help them to better differentiate English problem sounds and thus enable them to improve their English pronunciation. Necessary basic concepts based on articulatory phonetics are as follows: (1) speech organs responsible for producing speech sounds; (2) criteria for producing accurate consonant sounds according to the places of articulation, manners of articulation and voicing; (3) criteria for producing accurate vowel sounds according to the position of the tongue and the lips; (4) the use of suprasegmental phonemes to accompany the consonant and vowel sounds in English; (5) sound assimilation of the English loan words used in Thai. Finally, learning motivation should be enhanced for the second language learners along with their theoretical knowledge of speech sounds.