
ข้อมูลป้อนกลับในการเรียนภาษาที่ 2
CORRECTIVE FEEDBACK IN SECOND LANGUAGE DEVELOPMENT
โดย ปาจรีย์ นิพาสพงษ์ / By Pajaree Nipaspong
Damrong Journal, Vol 10, No.2, 2011
บทคัดย่อ:
บทความนี้ได้รวบรวมการศึกษาเชิงทดลองเกี่ยวกับบทบาทของการให้ข้อมูลป้อนกลับ (Corrective feedback) ต่อการเรียนภาษาที่สองโดยได้แบ่งการศึกษาเชิงทดลองออกเป็น 3 ประเภทตามลักษณะบริบทการศึกษา ได้แก การทดลองในชั้นเรียน การทดลองในห้องทดลอง และการศึกษาโดยใช้สื่อคอมพิวเตอร์เป็นเครื่องมือทดลอง ได้มีการนำเสนอข้อมูล การเปรียบเทรยบและอภิปรายระเบียบวิธีวิจัย ผลการศึกษาและตัวแปรต่างๆ ที่อาจมีอิทธิพลต่อการศึกษา
ABSTRACT:
This article reviews related intervention studies on the role of corrective feedback in second language learning. The intervention studies are divided into three main categories – classroom-based, laboratory-based, and computer-based studies – depending on the nature of the treatment settings. Research designs, results from the studies, as well as possible factors influencing the study outcomes are compared and discussed.