
การใช้ภาษาอังกฤษและการแสดงอัตลักษณ์ในสถานะเฟสบุ๊คในประเทศไทย
The use of English Language and Identity Expression in Facebook Statuses in Thailand
โดย ดร. สโรชา รัตนเพียร / By Dr. Srowcha Rattanapian
Damrong Journal, Vol 16, No.1, 2017
บทคัดย่อ:
วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้เพื่อมุ่งเน้นศึกษาการใช้ภาษาอังกฤษในฐานะเป็นภาษาต่างประเทศ ในเครือข่ายสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ค ซึ่งประกอบไปด้วยคำถามในการวิจัยทั้งหมด 2 ข้อ ได้แก่ 1. การสื่อสารผ่านสื่อกลางอมพิวเตอร์ของกลุ่มตัวอย่างโดยผ่านสถานะเฟซบุ๊คเป็นอย่างไร และ 2. กลุ่มตัวอย่างแสดงอัตลักษณ์ของตนผ่านสถานะเฟซบุ๊คอย่างไร ผู้วิจัยเลือกใช้การวิเคราะห์ข้อมูลทางภาษาของกลุ่มตัวอย่างและการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่าง 5 คน เพื่อเข้าสู่การหาคำตอบในงานวิจัย จากการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างใช้ลักษณะภาษาแบบใหม่ที่ผิดแปลกไปจากการใช้ภาษาไทย และการใช้ภาษาอังกฤษแบบมาตรฐานในการสื่อสารผ่านคอมพิวเตอร์ นอกจากนั้นการเลือกใช้ภาษาของผู้เข้าร่วมงานวิจัยเมื่อสื่อสารผ่านคอมพิวเตอร์มีความสัมพันธ์กับพื้นฐานการศึกษาและอาชีพ ผลการวิจัยยังสรุปได้ว่าการใช้ภาษาอังกฤษแบบมาตรฐานเป็นอัตลักษณ์ในอุดมคติที่ผู้เข้าร่วมงานวิจัยต้องการ
ABSTRACT:
The paper examined the use of English as a foreign language (EFL) in Facebook to study the personal and linguistic identities of Thai Facebook users in relation to their language choice. The research questions in the study were 1) How is Computer-Mediated Discourse used by participants in setting Facebook statuses? and 2) How are the identities of participants expressed through language choice on their Facebook statuses? The researcher employed a textual analysis approach and the interviews of five participants to explore the research questions. It was found that new linguistic features which deviated from the standard norms in both Thai and English were frequently observed in Computer-Mediated Discourse. Also, there was a correlation between the language choices and the participants’ educational and professional backgrounds. Lastly, Standard English continues to be recognized as the idealized linguistic identity which Thai participants wish to possess.